Vuorovedoin vaikuttavuuteen – Kohti dialogista toimintakulttuuria digitaalisia ratkaisuja hyödyntäen
Vuoroveto-hankkeessa tartutaan Lapin yliopiston, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) sekä Turun yliopiston yhteisvoimin isoon osaamis-, muutos- ja vaikuttavuusteemaan monialaisissa työtiimeissä sosiaali-, terveys- ja koulutusalalla.
Hankkeessa kehitetään lasten, nuorten ja perheiden palveluihin kiinnittyviä moniammatillisia toimintakulttuureja sekä niissä tuotettavia palveluja nykyistä paremmin asiakasta ja hänen läheisiänsä kohtaavaksi. Toimintakulttuureja kehitetään vahvistamalla SOTEKO-alojen ammattilaisten yhteistyötä ja osaamista. Tavoitteisiin pyritään dialogisuutta ja digitaalisuutta hyödyntävin keinoin, joiden avulla hankkeessa huomioidaan laaja-alaisesti palveluiden järjestämistä ja niissä toimimista koskevat tapauskohtaisuuden, osaamisen, muutoksen, tietotyön ja monialaisuuden asettamat vaatimukset.
Hankkeen tavoitteina on:
- kehittää lasten, nuorten ja perheiden palveluihin kiinnittyviä monitoimijaisia toimintakulttuureja sekä niissä tuotettavia palveluja asiakaslähtöisemmäksi
- sujuvoittaa moniammatillista yhteistyötä sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja opetusalojen (SOTEKO) ammattilaisten välillä, lisätään dialogisuutta ja dialogista vuorovaikutusta yhteistyö- ja asiakaspalvelutilanteissa sekä tuetaan yhteistä oppimista ja
- uudistaa samalla SOTEKO-alojen veto- ja pitovoimaa sekä tukea niin yksittäisen työntekijän kuin työyhteisönkin työssäjaksamista ja -viihtymistä.
Hankkeen toteutusaika: 9/2024 – 8/2027
Ryhmähankkeen kokonaisbudjetti: 1 431 534 €
EU-rahoitus: 1 073 651 €
Hanketta rahoittaa Hämeen ELY-keskus. Hanke on rahoitettu ESR+ Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 -ohjelman erityistavoitteesta 4.3 Yhdenvertaiseen osallisuuteen (OKM:n hallinnonala).
Hankkeen keskeiset toimenpiteet
Moniammatillisen yhteistyön yhteisten tarpeiden tunnistaminen sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja opetusaloilla
- Esiselvitys sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja opetusalojen johdolle ja henkilöstölle
- Alueellisten kehittäjäryhmien (Lappi ja Varsinais-Suomi) kokoaminen ja heidän dialogisen toimintakulttuurin tarkastelu
– rakenteet moniammatillista yhteistyötä mahdollistamassa
– tarpeet ja toiveet monitoimijaisen yhteistyön toteutumiselle
– kokemuksien toiminnallinen kartoitus (Topaasia-hyötypeli tukena)
Moniammatillisten tiimien dialogisen vuorovaikutuksen koulutus
- Alkukartoitusten ja alueellisten kehittäjäryhmien kokemuksista rakennetaan dialogisen vuorovaikutuksen verkkokoulutus
- Verkkovalmennusalustan, digitaalisten ratkaisujen ja valmennussisältöjen testaus ja sisältöjen toimivuuden arviointi osana päivittäistä arkea
Dialogisuus ja moniammatillisen yhteistyön arjen digiratkaisut
- Dialogisen toimintakulttuurin ja digitaalisten ratkaisujen testaus ja arviointi lasten, nuorten ja perheiden parissa toimivien ammattilaisten, asiantuntijoiden ja asiakkaiden näkökulmasta
DIDI-toimintamallin (dialogisuus ja digitaalisuus) ja työkalun tuotteistaminen
- DIDI-toimintamallin prosessien kuvaaminen ja visualisointi
- DIDI-verkkovalmennuksen ja materiaalien laatiminen sekä oppaan luominen menetelmien käytäntöön viemiseen
Kansallisen DIDI-toimintamallin toiminnallistaminen ja käyttöönotto
- Toimintamallin kytkeminen sosiaali-, terveys-, koulutus- ja opetusalojen työn tueksi
- Vertaiskehittämisen mahdollistaminen
- Toimintamallin esittäminen ja levittäminen (mm. Innokylä)