Vuorovedoin vaikuttavuuteen – Kohti dialogista toimintakulttuuria digitaalisia ratkaisuja hyödyntäen

Vuoroveto-hankkeessa tartutaan Lapin yliopiston, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) sekä Turun yliopiston yhteisvoimin isoon osaamis-, muutos- ja vaikuttavuusteemaan monialaisissa työtiimeissä sosiaali-, terveys- ja koulutusalalla.

Hankkeessa kehitetään lasten, nuorten ja perheiden palveluihin kiinnittyviä moniammatillisia toimintakulttuureja sekä niissä tuotettavia palveluja nykyistä paremmin asiakasta ja hänen läheisiänsä kohtaavaksi. Toimintakulttuureja kehitetään vahvistamalla SOTEKO-alojen ammattilaisten yhteistyötä ja osaamista. Tavoitteisiin pyritään dialogisuutta ja digitaalisuutta hyödyntävin keinoin, joiden avulla hankkeessa huomioidaan laaja-alaisesti palveluiden järjestämistä ja niissä toimimista koskevat tapauskohtaisuuden, osaamisen, muutoksen, tietotyön ja monialaisuuden asettamat vaatimukset.

Hankkeen tavoitteina on:

  • kehittää lasten, nuorten ja perheiden palveluihin kiinnittyviä monitoimijaisia toimintakulttuureja sekä niissä tuotettavia palveluja asiakaslähtöisemmäksi
  • sujuvoittaa moniammatillista yhteistyötä sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja opetusalojen (SOTEKO) ammattilaisten välillä, lisätään dialogisuutta ja dialogista vuorovaikutusta yhteistyö- ja asiakaspalvelutilanteissa sekä tuetaan yhteistä oppimista ja
  • uudistaa samalla SOTEKO-alojen veto- ja pitovoimaa sekä tukea niin yksittäisen työntekijän kuin työyhteisönkin työssäjaksamista ja -viihtymistä.

Hankkeen toteutusaika: 9/2024 – 8/2027
Ryhmähankkeen kokonaisbudjetti: 1 431 534 €
EU-rahoitus: 1 073 651 €

Hanketta rahoittaa Hämeen ELY-keskus. Hanke on rahoitettu ESR+ Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 -ohjelman erityistavoitteesta 4.3 Yhdenvertaiseen osallisuuteen (OKM:n hallinnonala).

Hankkeen keskeiset toimenpiteet


Moniammatillisen yhteistyön yhteisten tarpeiden tunnistaminen sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja opetusaloilla

  • Esiselvitys sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja opetusalojen johdolle ja henkilöstölle
  • Alueellisten kehittäjäryhmien (Lappi ja Varsinais-Suomi) kokoaminen ja heidän dialogisen toimintakulttuurin tarkastelu
      – rakenteet moniammatillista yhteistyötä mahdollistamassa
      – tarpeet ja toiveet monitoimijaisen yhteistyön toteutumiselle
      – kokemuksien toiminnallinen kartoitus
    (Topaasia-hyötypeli tukena)

Moniammatillisten tiimien dialogisen vuorovaikutuksen koulutus

  • Alkukartoitusten ja alueellisten kehittäjäryhmien kokemuksista rakennetaan dialogisen vuorovaikutuksen verkkokoulutus
  • Verkkovalmennusalustan, digitaalisten ratkaisujen ja valmennussisältöjen testaus ja sisältöjen toimivuuden arviointi osana päivittäistä arkea

Dialogisuus ja moniammatillisen yhteistyön arjen digiratkaisut

  • Dialogisen toimintakulttuurin ja digitaalisten ratkaisujen testaus ja arviointi lasten, nuorten ja perheiden parissa toimivien ammattilaisten, asiantuntijoiden ja asiakkaiden näkökulmasta

DIDI-toimintamallin (dialogisuus ja digitaalisuus) ja työkalun  tuotteistaminen

  • DIDI-toimintamallin prosessien kuvaaminen ja visualisointi
  • DIDI-verkkovalmennuksen ja materiaalien laatiminen sekä oppaan luominen menetelmien käytäntöön viemiseen

 

Kansallisen DIDI-toimintamallin toiminnallistaminen ja käyttöönotto

  • Toimintamallin kytkeminen sosiaali-, terveys-, koulutus- ja opetusalojen työn tueksi
  • Vertaiskehittämisen mahdollistaminen
  • Toimintamallin esittäminen ja levittäminen (mm. Innokylä)